Blogosz

MESE NINCS.

Egy fölöslegesnek bizonyult vezetőváltásról

2009. május 12. 20:19 - BlogoszEditor

Semmi lényeges változás nincs és nem lesz ezután sem a nagyváradi közszállításban. Ezt azért mondom, mert úgy érzem, úgy látom, egyesekben még megvan a várakozás. Fölösleges. Ki lehet dobni.
Mint utast a villamosvezető - de erről később.

Nemrég lett új vezetése a vállalatnak, s mostanság telt el annyi idő, amennyi után már meg lehet ítélni a munkájukat.
Már az elején gyanús volt, hogy nem sok változás lesz, s a bejelentett újdonságok (etikai tanfolyam a jegyellenőröknek, egyenruha az alkalmazottaknak, nagyobb átláthatóság, a lehetőségekhez mérten átfogó infrastrukturális korszerűsítés stb.) legfeljebb csak imázsgyakorlatok. Az új vezetők - már amelyik nem teljességgel impetrinens és nyíltan lusta - mindenhol ilyesmikkel szokták kezdeni: bejelentenek néhány újítást, aztán változtatnak is néhány apróságon, s azzal kész. Ez van itt is.
És van is miről eszünkbe jusson megint az egész.

Kilökött ugyanis egy villamosvezető ma egy utast a járműből Váradon! Az utóbbi - egy 69 éves férfi - ittas volt és belekötött az utasokba.

Felháborító dolog valóban.
Ám a villamosvezető önbíráskodása sokkal inkább az. Kölönösen, hogy a kidobott nyílt koponyatörtést szenvedett.
De ha egy haja szála sem görbült volna, akkor is elképesztő lenne, hogy mit meg nem engednek maguknak néha ezek a közszállítási alkalmazottak.
Ismétlem: az illető villamosvezető. Nem rendőr, nem polgárőr, nem testőr - és különösen nem Superman, aki ott terem és összekaratézza a rosszakat, és eltöri a fejüket. Hanem egy ember, akinek a dolga az, hogy vezesse a villamost. És a minimum az, hogy neki ilyen minőségében (akárcsak mondjuk a jegyellenőröknek) kifejezetten tilos bármiféle agresszióba keveredni az utasokkal, semmi nem jelenthet ezalól felmentést.
Amennyiben pedig mégis nekimegy az utasoknak, akkor súlyosan megbünteti majd a vállalata. Ugye?

Frászt.
A vállalat vezetése totojázik most is.
Az incidens nyomán beszéltem a közszállítás szóvivőjével, aki - egyébként nagyon kedvesen - elmesélte, hogy fogalmuk sincs az esetről. Egy órát kért a tájékozódásra, s amikor visszahívtam, akkor sem tudott sokkal többet mondani. Azt viszont elismerte, hogy házon belül büntetni nem szoktak. Lényegében még egyetlen alkalmazottjuknak sem pörköltek rendesen oda azok közül, akik mindenféle hülyeségeket csináltak.
Pedig közülük néhányan szoktak ám ilyesmiket művelni. Most itt van ez az eset, de emlékszem pár éve olyanra, amikor az egyik buszsofőr úgy vélte, hogy útjavítási munkálatok miatt macerás neki a végállomásig elmennie - úgyhogy önkényesen "előrébb költöztette" a végállomást, a hivatalosig egyszerűen el sem ment a busszal, hamarabb fordult meg és ment vissza. Sőt, az általa végállomásnak kinevezett egyik megállóhelyen a tájékoztató táblára szép reszketeg betűivel még azt is felvéste, hogy "A végállomás ide költözött". Akik meg a szokott (és a sofőr intézkedésétől függetlenül továbbra is hivatalos) végállomáson várták a járművet, azoknak napokig meg sem érkezett, s a csodálkozó utasok kénytelenek voltak taxival menni, ha elunták a várakozást. Szerintem elképesztő történet.
Gigászi harcot kellett vívnom a buszvezető akkori főnökeivel, amíg megértették, hogy ez baromság, és vissza kell mindent állítani a rendes állapotokba.
Vagy ott a másik, akivel szintén személyesen volt alkalmam - hivatalos úton és eszközökkel - megvívni: a sofőr, aki sosem tartotta be a menetrendet, s amikor többen indulásra kértük, még hőbörögni is kezdett, azzal zárva , hogy ha nem fogjuk be, akkor mi többé nem utazhatunk "az ő buszán", de ha még rosszabbak leszünk, akkor az egész vonalról letiltat.
Hehe. Na persze. Az ilyen stílustól és fellépéstől előjön belőlem néha a pitbull, s nem eresztem többé a dolgot. Ezt ilyen módon sikerült is rendezni annak idején.

Azóta új vezetése van a közszállításnak.
Már e blogban is jeleztem, hogy politikai-opportunista manőverekkel került az igazgatói székbe Csuzi István. (Persze távolról sem csak ő, de itt most ő a főszereplő.) Szóval ő ennek ellenére ügyesnek tűnt az elején, s szép terveket jelentett be. Amik tehát nem bizonyultak többnek, mint az új igazgatók részéről szokásos kezdeti arculati tőke kovácsolásának, imázsgyakorlatoknak.

Mert ugye a főnök szóvivője ma sem azt mondta, hogy kirúgják az utasdobáló villamosvezetőt, még csak azt sem, hogy súlyosan megbüntetik, hanem - kicsit tömörítve és magyarítva - kábé azt, hogy "na izé, hát na, izé, na".
Egyúttal nézzük, milyen további gondok vannak és maradtak a közszállítással, új vezetés ide vagy oda.

Időtlen idők óta nem működik az a rendszer, amelyet még az előző vállalatvezetés szerződött le, s amelynek lényege, hogy a megállóhelyeken digitális kijelzőjű táblákon tájékoztatnák az utasokat a járművek várható érkezési idejéről, a menetrendről, stb. Nos, a digitális kijelzők már régesrég ott vannak a helyükön, s hónapok óta azt lehet látni, hogy hülyeségeket jeleznek ki. Mert a rendszer azóta sem működik. Az új igazgatástól többször tudakoltam, miért. Azt mondják, valami szerződési gondok adódtak. Hogy mik? Azt a mai napig képtelenek voltak pontosan összegezni és közölni.
Ráadásul ha bármiféle újonnan jött vezetésnek valami gondja van a megörökölt szerződésekkel, akkor két eset lehetséges: vagy felbontják azokat (az összes következményekkel együtt), vagy újratárgyalják. A közszállítás mostani irányítói még azt sem tudják elmondani, hogy melyiket választották...

Hasonló gazdasági molyozgatásba fulladt a jegykiadó automaták ügye. Pedig ez is egyszerű: ezekből nagyon kevés van a városban, s sokszor még azok nem is működnek - mert senkinek nem érdeke. Ugyanis tény, hogy nem annyira jegykiadónak lettek kigondolva, hanem pénznyelőnek. A vállalat előző irányítói szerződtek le rájuk, lényegében csak azért, hogy pénzt tömjenek egy közismert érdekcsoport zsebébe.
Oké. Csakhogy azóta új irányítás van. Amelyiknek vagy bővítenie kellene a hálózatot (ami talán valóban nem a legjobb döntés), vagy ha ellenkező a terve, akkor leszerelni és kidobni ezt a pár vackot is.

Ez az adminisztráció - ennél a két példánál továbbmenve - általában is túlságosan finomkodik az előző igazgató által itt hagyott, károsabbnál károsabb "szerződések" felbontásának, azaz pénzelfolyatások beszüntetésének témájában. És ez is furcsa.
Ráadásul itt vannak az utazóközönséget konkrétabban is érintő témák.

Hiszen további kriminális dolog, hogy olyan buszokat is járatnak, amelyet az utasok takarítanak. Az egy dolog, hogy részben ósdi már a járműparkjuk, ezt nehezebb orvosolni, oké. Ám az érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy hogyan küldhetnek forgalomba olyan buszokat, amelyek még belül is dzsuvásak, telistele vannak porral és sárral, amit a fel- és leszállók, illetve az üldögélők törölnek le a ruhájukkal.

Elképesztő az is, hogy a jelek szerint az igazgató és emberei már magukat sem tudják kordában tartani és magukkal is kiszúrnak. Erre utal az, hogy a szóvivő már többször villogtatta, hogy ő biza rendszeresen járkál a városban és fotókkal dokumentálja a kihágásokat (a megállók illetéktelen személyek és járművek általi használatát, a sofőrjeik menet közbeni mobilhasználatát, illetve azt, ha illetékteleneket szállítanak a fülkéikben, stb.), s mégsem történik semmi.
Elmondása szerint ugyanis a képeket rendszeresen eljuttatja a felettesének, de szankciót még sosem alkalmaztak senki ellen, aki az adott fotókon szerepelt...

Fura egy állapot az is, hogy az ígéreteik ellenére azt sem tudják megoldani, hogy a menetjegyárusításra is jogosult sofőrjeik közül néhánan ne saját zsebre dolgozzanak. Többször megígérték, mégsem változott: egyes sofőrök nem jegyet adnak az utasnak, hanem az ár felét zsebre teszik és puszi...

Nagy kételyeim vannak azzal kapcsolatban is, mennyire lesz hatékony az az úgynevezett etikai tanfolyam, amelyet nemrég tartottak a jegyellenőröknek. De oké, legyek jóhiszemű. Majd meglátjuk.
Ráadásul kérdem ma: miért csak nekik tartottak ilyet, a villamosvezetőknek és a sofőröknek például miért nem. Válasz: "Hát, öö, nem tudom. Tényleg! Hát, nos."

További blamázs (bár ez valóban nem kizárólag a közszállítás vezetőinek ügye, hanem önkormányzati is, de mindenképp ide tartozik), hogy megrekedt az egész közszállítás egy felemás, átmeneti állapotban.
Hiszen annak idején az egész országban legdrágábbnak számító villamosokból vásárolt tízet Nagyvárad - egyenként 2,7 millió euróért -, de ennyiben is maradt a dolog. Ugyanis szükség lenne még harminc ilyenre, hogy legalább a villamosközlekedés teljesen megújítottnak legyen mondható járműpark szempontjából. Az önkormányzatnál téma is volt egy ideig ezek beszerzése, aztán ejtették. Úgyhogy maradtunk az ócskaságok között néha fel-feltűnő új villamosokkal.
Amelyeket (mint már régebben írtam) kedvezőtlen időjárási körülmények esetén nem is járatnak, hogy - azt mondja - ne kopjanak.

Szóval így állunk. (Update: a kiindulópontként szolgált utaskidobós esetről azóta kiderült, hogy a közszállítási vállalat már le is folytatta "belső vizsgálatát", amelynek nyomán a villamosvezetőt úgymond megrovásban részesítették. És kész. Ennyi. Na meg még annyi, hogy a szóvivőjük megsértődött, amiért az újságba megírtam, hogy náluk lényegében senkit nem büntettek meg még eddig semmiért. Szerinte ez azért mégsem így van. Aha, na persze: épp ezt mutatja a mostani eset és a "súlyos szankció" is...)
Épp van pár fotóm Váradról és az akkori villamosairól az 1973-1980 időszakból - nemrégiben kaptam mailen. Nézegessük inkább ezeket, szerintem érdekesek. Mint ahogy persze az is, hogy - az utasok perspektívájából, azaz releváns szemszögből nézve - lényegében csak a villamosok formája és helyenként az útvonala változott azóta...

picture1.jpg

picture2.jpg

picture3.jpg

picture4.jpg

picture5.jpg

picture6.jpg

picture7.jpg

picture8.jpg

picture9.jpg

picture10.jpg

picture11.jpg

picture12.jpg

picture13.jpg

picture14.jpg

picture15.jpg

picture16.jpg

picture18.jpg

picture19.jpg

picture20.jpg

picture21.jpg

picture22.jpg

picture23.jpg

picture25.jpg

picture26.jpg

picture27.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr32637879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kacsó edith 2009.05.14. 09:32:48

olvaslak, szeretem

pavtsi 2009.05.15. 08:51:30

Amióta villamossal utazom, - nem tegnap óta - sosem volt problémám a villamosvezetőkkel. Erre tegnap este, amikor három kollégával készültünk leszállni a villamosról a Városháza utca végén, ott ahol a kettes letér az Aradi útra, a többi meg megy fel a Decebalon, a villamosveztő, aki átváltotta a sínt, beszólt, méghozzá magyarul: „De sokat vakaróztok!” Ez is talán egy jel: ha valami nem megy, akkor lépten-nyomon akadnak, feltűnnek a furcsa jelenetek. A közszállításnál pedig egyre sűrüsödnek az ilyen jelek. Talán azért, mert komolyabb munkavégzést kérnek tőlük, ettől válnak ingerlékenyebbé. Úgyhogy lehet, hogy Csuzinak a pozitív irányba történő változtatási szándéka ütközik a villamosvezetők ellenállásába. Leírtam ezt, ha már úgyis Csuzi kampányfőnöke voltam... :) Ui. Nagyon jók a képek!