Blogosz

MESE NINCS.

Aszfaltbetyárok

2010. július 17. 23:31 - BlogoszEditor

Mit csináljon az ember, ha nagy esőben igazán cool akar lenni?
A sárban pogózás már koncerteken is eléggé ciki (bár ha elég fiatalok csinálják és jól, akkor csak cikoid), az ének az esőben túl nyúlós, továbbá a lemeztelenített felsőtesttel, égnek emelt arccal, széttárt karokkal való macsósokodás tüdőgyulladásban - a nézők részéről pedig röhögőgörcsben - végződhet. Ám itt van egy olyan húzás, ami ugyan már régóta szokványos, mégis méltatlanul elfeledett: ha nagyon nagy eső van, s nonkonformistán lazák akarunk lenni, aszfaltozzunk.

Néhány órája ugye özönvíz verte agyon Nagyváradot. A városban szokott módon nagyjából egy órára lelállt a villamosforgalom, a tőzoltók rohangáltak szivattyúzni, s itt, a környékünkön jópár háztartásban vederrel álltak neki az emberek kimerni a vizet az udvaraikból. Nálunk meg időközben - talán Noét vizionálva - váratlanul békák jelentek meg. A macskák egy ideig meglepetten kergették őket, s most, hogy a ragadozók aludni tértek, az apró békák még mindig céltalanul szökdösnek összevissza, mert nyilván őket is meglepi, hogy hova keveredtek.
A zuhatag idején a felújítás alatt álló utca egyik fele folyóvá változott, amelynek partján azonnal szorgos háziasszonyok tűntek fel, kitisztítani a lefolyónyílásokat, ha már a város nem teszi.
És öt-nyolc perccel azután, hogy elállt ez a hatalmas eső, az utcánkban megjelentek az igazi, trendi arcok: a srácok nekiláttak leaszfaltozni a frissen keletkezett tavakat.

Igaz ugyan, hogy a teljes út felújítása már hónapok óta zajlik, ám alig halad - de most, hogy végre nincsenek meg a munkavégzés feltételei, egyből nekiláttak dolgozni.
Képzelem, mióta várták a cégük vezetői az esőt: hiszen ha ilyenkor dolgoznak, az már majdnem olyan zsír, mint amikor télen, mínusz fokokkal dacolva szoktak betonozni és aszfaltozni. Ez az egyik biztosíték arra, hogy megfelelően csapnivaló lesz az egész, s a lehető leghamarabb újra lehet majd csináltatni.

Épp a városba haladtam befelé, majd haza, majd megint visza, így volt alkalmam többször is megcsodálni, milyen elkötelezetten, s valóban villámgyorsan terítik szét az aszfaltot a vizek fölött.
Készítettem is róluk pár fotót a buszból, de mind bemozdult. Ez is mutatja, milyen gyorsak. Most, hogy végül hozzáláttak. Mert ugyan már kábé egy hónapja felszedték a régi aszfaltréteget, de azóta is hagyták, hogy a széteső úton mindenki szétverje az autóját. És most, hogy végre rossz idő van, lehet burkolni.
Oké, talán azért ütemezték jó szándékkal szombatra az aszfaltozást, mert ilyenkor összehasonlíthatatlanul kisebb a forgalom. Ám jópár száraz szombat múlt el úgy, hogy a felszedett réteg helyett nem öntöttek ki másikat. Csak pont most.

Igen, tényleg az van, hogy eljött az időszak, amikor Bolojan polgármesternek minél hamarabb eredményeket kell felmutatnia. A mandátuma feléhez ért, s nagyobb beruházások esetén már gondolhat arra, hogy közeledik az újabb önkormányzati választás. De az, hogy milyen munkát végeznek a cégek, már nem kizárólag az ő felelőssége, sokkal inkább a kivitelezőké.
Esetünkben a Szilágy megyei Drum Construct cégnek adták a munkát, ez a vállalkozás újítja fel a Matei Corvin utcát. Tavaly ősszel kellett volna nekilátniuk - de akkor arra hivatkozva nem tették, hogy nagyon hideg van, és ez nem alkalmas a munkavégzésre. Helyes. És a hatalmas nagy eső, az alkalmas?

Az egész beruházás értéke 5.341.811,35 RON. Már ha végül csak ennyibe fog kerülni. Hiszen a múlt hónapban már eljátszották az utca több szakaszán is, hogy amit leaszfaltoztak és lebetonoztak, azt pár nappal később feltörték. Arra hivatkozva, hogy csak utólag jött közbe még néhány elvégzendő munkálat, mint például az út szélesítése, vagy a földgáz vezetékeinek lefektetése. Ez önmagában megérne minimum egy korrupcióügyi vizsgálatot - ha magukkal a vizsgálódókkal együtt ez az ország nem lenne teljesen és reménytelenül korrupt.

No, de ahogy buszozgatok jövet-menet, hallom, ahogy más utasok egyenesen azt kívánják, az aszfaltrétegbe dolgozzák bele azokat is, akik ilyen időben küldték ki a munkásokat a rohadt drága melót elvégezni.
Hát, utánanéztem, mi is a helyzet ezzel. Nos az, hogy aszfaltozni elvileg lehet nulla fok alatt, illetve mérsékelt csapadék közepette is. De csak akkor, ha az aszfalt bedolgozási hőmérséklete 120 Celsius-fok feletti. Ez ugyanis garantálja, hogy a felületen lévő kevés víz pillanatok alatt elpárolog. Mindez azonban nem érvényes akkor, ha filmszerűen vékony rétegnél mélyebb a víz, azaz például tócsák vannak.
Hát erről ennyit. Védve vannak. Mondhatják, hogy nem is tavak voltak ott, hanem csak kis nedvesség, s az aszfaltkeverék forróbb volt 120 foknál. Valaki csípje rajta őket, hogy nem volt igaz - s ha ellenőrző szakhatóság embere, akkor aztán esetleg álljon ellen a szájbefogásra alkalmas kenőpénznek is.

Az elmúlt húsz évben ennyit sikerült elérni infrastrukturális téren is. Közismert a paradoxon: számos olyan milliárdos van az országban, aki az aszfaltbiznisztből, útépítésből gazdagodott meg, de rendes aszfalt alig van valahol, útról nem is beszélve.
Igazán kúlosan, lazán kell hozzáállni. Tudják is, hogyan kell ezt.
Most, hogy feltörték az utcát, s földgázt is vezetnek egyúttal az út egyik oldalán, kérdem a művezetőtől, mikor hozzák át ide, a másik oldalra is a gázvezetéket.
- Á, szó sincs ilyesmiről. Talán majd két év múlva.
- Dehát akkor ismét fel kell majd törni a fél utcát.
- Persze. És?

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr312638083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kaqukk 2011.11.11. 09:19:32

Viszont a vízenjárás feltételeit egy időre megteremtik. Hisz le van (zsírozva) aszfaltozva. Míg az utasokat Kőműves Kelemen szelleme lengi körül,ők Pénelopé „megoldásával„élnek.Vissza.