Blogosz

MESE NINCS.

Mint egy lelet: ilyen egy aluljáró, kiásva a föld alól

2020. április 06. 22:10 - BlogoszEditor

Hogy néz ki valójában egy aluljáró? Azaz kiásva. Biztosan önt is régóta foglalkoztatta már ez a kérdés. Engem tényleg. Egyébként meg valóban ritkán lehet felszínre hozott aluljárót látni. Most van egy ilyen ritka lehetőség, úgyhogy meg is mutatom.

Mindig is úgy képzeltem – és azt hiszem, ezzel nem vagyok egyedül –, hogy az ilyesmit közvetlenül a föld alatt építik, vagyis úgy készülnek az aluljárók, hogy – például a metróalagutak vagy mindenféle kazamaták  mintájára – odalent kiássák az egészet, mindenféle munkagépekkel, majd belül vasbetonnal megerősítik a falakat és a tetőzetet, utána pedig burkolják a belső felületeket. Csakhogy a jelek szerint nem biztos, hogy ez így van: most, a struktúrát látva már úgy tűnik, hogy a felszínről elhordják a földréteget, egészen a kívánt mélységig, a kiásott részben megépítenek egy alagutat, mondjuk vasbetonból, és amikor kész, visszatemetik, így kerül a föld alá az aluljáró, a felszínen pedig a felületet összekapcsolják újra az utakkal, sínekkel, járdákkal.

Szóval úgy látszik, nem úgy készül az ilyesmi, ahogy gondoltam. De ez nem lep meg. Hiszen például dacára annak, hogy egyik nagyapám asztalos volt, kisgyermekként azt képzeltem, a szekrények úgy készülnek, hogy egy  óriási, vastag fatörzset addig faragnak, amíg csak az oldalai maradnak meg, azaz belül üres lesz, kívül pedig szögletes. El is tűnődtem néha azon, micsoda óriási munka lehet egy-egy ilyet elkészíteni, és bár valahol már motoszkált bennem, hogy a szekrény ajtóit meg aztán tényleg olyan deszkaszerűre kell kifaragni egy másik vastag törzsből, csak évekkel később ugrott be, hogy valójában deszkából készül az egész, és ez mekkora ötlet.

Nem kizárt, hogy ilyesmi van az aluljárók kialakításával kapcsolatban is. Egy ilyet most Nagyváradon lehet látni. Itt, a központban, egy alagút készül gépjárművek számára, ez lesz a város első ilyen létesítménye. Ehhez az egész környéket átépítik, és a közvetlenül mellette lévő Dacia hidat is kiszélesítik, egyúttal pedig a gyalogosokat kiszolgáló aluljárót is kiásták, megerősítik. Egyébként több ilyen közúti alagutat terveznek még építeni a környéken, a mostani, első ilyen valamikor nyáron járható lesz. Az alagút épp a már létező híd és a több évtizedes gyalogos aluljáró között lesz, és a munkálatok során most teljesen kiásták a föld alól a szóban forgó gyalogos aluljárót is. Azért van ilyen nyugalom a videókon és a képeken, mert épp munkaszüneti napon jártam arra, úgyhogy nem dolgoztak. Egyébként amikor dolgoznak, ezekben a napokban épp megerősítik kívülről a felszínre hozott aluljáró betonfalait. Jól látható tehát az egész struktúra a felvételeken, ilyen valójában egy aluljáró.

Egyébként az ezt fedő földréteg eltávolításakor, valamint a több évtizedes vasbeton-építmény napvilágra került tetején történt légkalapácsos beavatkozások során sok helyen megrepedezett belül az aluljáró teteje. Gondolom, ezt is helyrehozzák majd, és azt is gondolom, hogy amint az nálunk lenni szokott, hamarosan újra megjelennek aztán a repedések. A polgármester épp néhány napja számolt be arról, hol tartanak ezzel a beruházással, és azt mondja, e hónap közepéig végeznek a Dacia hídon az új aszfaltréteg kiöntésével. Ez párhuzamosan zajlik a mellette lévő közúti alagút építésével és a most érdekességképpen bemutatott aluljáró megerősítésével, a hónap utolsó részében pedig visszarakják majd a felszínen a villamossíneket. Ezt azt jelenti, hogy a most szabadon megtekinthető, kiásott, napvilágon lévő gyalogos aluljárót nemsokára visszatemetik, fölötte újra zajlik majd a gépjárművek és a villamosok forgalma, mint eddig, vele egy szinten, azaz a föld alatt pedig – a Körös folyó felé – az aluljáró fala mögött lesz egy földréteg, amin túl pedig egy újabb alagútban immár autók fognak közlekedni, a Continental szálló és a Traian park közötti részen. Elvileg nyáron már használható lesz ez az egész – addig pedig tehát nézegessék a kiásott aluljárót, ami így olyan, mint valami régészeti lelet.

Frissítés

 

Napra pontosan három héttel később, azaz ma már ilyen a helyszín. Visszatemették a „leleteket”. (Közben pedig a mellette levő hidat mindkét irányban kiszélesítették egy-egy forgalmi sávval.) Itt egy kis galéria a mostani állapotról is, főleg azért, mert az előzővel összevetve érdekes a kontraszt. Aminek révén még jobban látható az eredeti cél, vagyis, hogy milyen – volt – egy aluljáró, kiásva a föld alól.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr4215596032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sóhegy049 2020.04.07. 23:22:13

Ez van nálatok. Itt az idióta betemeti. :-(
(Ferenciek tere)