Blogosz

MESE NINCS.

Ja, hej: pont most van a disznóság évfordulója

2020. február 01. 22:08 - BlogoszEditor

Miért nem tudtam megnézni a South Parkot, pont három évvel ezelőtt?

Ágyban voltam már ekkor, de kipattantam onnan: napra pontosan ma van három éve, hogy megkezdtük a PSD elleni legutóbbi nagyobb, országos tüntetéssorozatot. Egy nappal előbb ebben az órában – igen, éjjel – lehetett, hogy elfogadta a PSD-kormány az igazságszolgáltatást súlyosan korlátozó sürgősségi rendeletet, amellyel számos politikust menekítettek volna meg a börtöntől, és ellehetetlenítették volna a további eljárásokat.

Szóval három éve ilyenkor az ágyból kapcsolgatva, South Park-nézés előtt még belekukkintottam a híradóba, és lefagytam: épp ment az éjszakai (!) sajtótájékoztató, amelyen a rémült szakminiszter bejelentette a döbbenetes módosításokat – majd azt láthattuk, hogy többen azonnali tüntetésekre hívnak, sőt, egyes városokban már gyülekeznek is. Basszus, hogy ezektől éjszaka sem vagyunk biztonságban, ezekről estére sem lehet nyugodtan levenni a szemünket – felöltöztem én is, indultam a központba, de akkor itt, Nagyváradon még nem volt semmi...

eeeee.jpgEz az akkori kép órára pontosan most három éves: én vagyok rajta, ugyanis az igazságszolgáltatást korlátozó PSD-rendelet elfogadásának éjszakai bejelentése után fél órával felvettem a símaszkot, és így indultam a városba. Mert izé..., hátö, január végén-február elején még hideg van. (Oké, már nincs: ma, a harmadik évfordulón egész nap plusz 15 fok körül volt a hőmérséklet, szóval a globális felmelegedés kapcsán is lehetne így tüntetni, csak melegem lenne. Érted.)

Pár nap múlva azonban már ide is átterjedtek a demonstrációk. És onnantól sok estén át meneteltünk itt is, 1990-1991 után újra, és már megint/még mindig a legkártékonyabb romániai párt, a PSD ellen. Például én közben azzal a dilemmával viaskodva, hogy egyrészt egy újságíró ne vegyen részt aktívan tüntetésen, és ne mozgósítson, másrészt egy újságíró feladata épp az igazság keresése és érvényre jutásának előmozdítása, nem beszélve arról, hogy sima polgárként meg végképp itt a helyem – így az első pár nap után már saját készítésű táblával masíroztam. Ezen (egy szóviccben megfogalmazva) előrehozott választás volt a követelés – de azóta is, ez is csak próbálkozások témája: még most is csak terv, meg a politikai ellenfél riogatására használt elem Bukarestben az előrehozott voksolás.

És ha már számot vetünk a pont három évvel ezelőtt indult országos tüntetések kapcsán: egyrészt pár hét alatt elértük, hogy a rendeletet visszavonták, ráadásul nemrégiben a PSD-elnök börtönbe is került – másrészt már akkor tartani lehetett attól, hogy később kis csomagonként mégis keresztülviszik az igazságszolgáltatás korlátozását, ahogy pont ez lett végül, sőt, az RMDSZ támogatásával követtek el újabb törvényhozási disznóságokat, továbbá azóta is lelassult állapotában maradt az egész, ami a politikusok ügyeinek – addig gyors, és sorozatos – kivizsgálását illeti, ráadásul a PSD nem távozott a hatalomból akkor sem, és még máig sem távolodott el eléggé a hatalomtól. Három év múltán is leginkább a PSD-vel viaskodik az ország – ahogy az 1989 óta eltelt harminc év óta is. Egyre több a torokszorító évfordulónk, de nem növekszik ezzel arányosan a győzelmeink száma...

Itt van még egy emlék-kép, három évvel ezelőttről, ahogy a váradi tüntetések sokadik estéjén, az épp gyülekező tüntetőket fotózom. (Ezen az estén nem csatlakoztam hozzájuk, hanem tudósítottam, és sajnos közben nem állt valami jól a hajam, hátul. Ott az az EU-zászló meg nem az én kezemben van – bár lehetne, csak akkor nehezebb lenne fényképezni.) Szóval bőven szükségünk van még azokra a símaszkjainkra ebben az országban is. Mégpedig egyelőre abban a szakaszban vagyunk, hogy foglalkozástól függetlenül fel kell vennünk néha...

16735256_1521561034538757_1057328569_o.jpg

Alkottam akkor egy ilyen coubot is, még az első este. Ebben van az akkor elhíresült, és azóta is szállóigeként használt mondat, az "Altă întrebare!" ("Következő kérdést!") És akitől elhangzott, vagyis a zavart, rémült, bűntudattal teli, az egész sajtótájékoztatót elkenni és lezavarni akaró, majd menekülni szándékozó miniszter, amint megteszi bejelentését, amely a botrányt kirobbantotta, és az országossá dagadó tüntetéssorozatot beindította. Csak kicsit megmixeltem. Ahogy ők is "kicsit megmixelték" az igazságszolgáltatást. Meg az országot. És azóta is visszhangzik ez a művük is, hogyaszongya:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr7715450442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása