Blogosz

MESE NINCS.

Tönkretették, úgy hagyták: hazavágták az EU-s pénzből épült nemzetközi utat!

2021. augusztus 15. 22:13 - BlogoszEditor

Bár erős a mezőny, jó eséllyel pályázhat az A Világ Pofátlanja-díj, helyi szakaszának a megnyerésére az Országos Útkarbantartó (CNAIR): egy másik projekten dolgozva egyszerű nemtörődömséggel kettévágták az uniós pénzből épült nemzetközi utat. Amely út ráadásul a maga nemében sajnos egyedi is Romániában. És úgy is hagyták az egészet: a munka végeztével levonultak a területről, és azóta sem reagálnak senkinek, sem polgárnak, sem sajtónak, sem érintett polgármesternek.

Ez az egyetlen olyan kerékpárút, amely Románia legnagyobb nyugati kapuján, azaz a borsi határátkelőn keresztül haladva teremt összeköttetést Magyarországgal.

Nagyvárad (Románia) és Berettyóújfalu (Magyarország) között fut, pontosabban csak futott, mert néhány héttel ezelőtt román oldalon, nem sokkal a határátkelő előtt kettévágta azt a román útkarbantartó vállalat, a CNAIR.

20210801_152434.jpg

Önmagában az is bájos, hogy épp a fejlesztésekért felelős útkarbantartó rombolt szét egy meglévő utat. Ám még ennél is ironikusabb, hogy egy útfejlesztés okán tették tönkre az egyetlen nemzetközi kerékpárutat, ami a térségünkben található.

Ugyanis a határátkelőhöz vezető közút, valamint a vele párhuzamosan futó kerékpárút  eddig nyílegyenes volt, és a nagyváradi, illetve a borsi egyik ipari park mellett haladt el. Az ipari parkban működő több nagyvállalat nemrégiben arra kérte a CNAIR-t, hogy létesítsen egy körforgalmat a Celestica gyára előtt, ami abban segítene, hogy könnyebb legyen befordulni az egyes ipari telephelyekre. Jóváhagyta ezt a kérést a CNAIR, és hivatalosan május 26-án meg is kezdte a munkálatokat, amelyeket nemrégiben fejezett be. Ennek során sikerült a körforgalommal kettévágni a nemzetközi kerékpárutat, majd úgy hagyni az egészet.

Amíg dolgoztak, többször jártam arra, gyanús is volt, hogy ebből pontosan ez lesz – de megnyugtattam magam azzal, hogy fölösleges bármilyen hivatalos úton közbelépnem, hiszen egyrészt még nincs kész, másrészt tehát fogalmam sincs a részletekről, nekem, a polgárnak, harmadrészt nyilván az még nálunk sem történhet meg, hogy a határon áthaladó, nyílegyenes kerékpárútba beleépítenek egy közúti körforgalmat, aztán a bicikliutat nem igazítják hozzá a körforgalom ívéhez, hanem otthagyják kettévágva, és kész. De pontosan ez történt. Mostanra minden kész, és egyébként a nálunk megszokott módon koszt és rendetlenséget hagytak maguk után az útépítők – na meg az így már balesetveszélyes, szétvágott bicikliutat. Ennek a szintje alacsonyabb is mint a körforgalomé, ami kettészeli, úgyhogy aki eddig kerékpárral egyenesen ment át Magyarországra, illetve jött onnan, annak most fel kell kapaszkodnia egy kavicsrétegen át a körforgalomba, ahol egyébként semmi keresnivalója, át kell haladnia azon, majd a másik végén le kell másznia egy másik kavicsrétegen át, a szétvágott bicikliút folytatására.

Ennek az egésznek a tervezője a CNAIR (Kolozsvár, Decebal utca 128. szám, telefon: 0264-432-521) saját vállalata, a DRDP Kolozsvár tervezői részlege (Kolozsvár, Decebal utca 128. szám, telefon: 0264-432-521). A kivitelező pedig a Szilágy megyei, Szilágyperecsen (Pericei) településre bejegyzett Drum Construct kft. (Szilágyperecsen 60/F szám, telefon: 0260-672-733) Nagy gratuláció mindegyiknek, és köszi.

20210801_151953.jpg

Most tehát, hogy úgymond végeztek a munkálatokkal, immár a fülük botját sem mozdítják.

Annak idején, a nemzetközi kerékpárút uniós pénzekből való megépítése előtt partner volt a pályázatban mások mellett Nagyvárad és Bors önkormányzata is. Csakhogy ez a fejlesztésnek mondott rombolás nagyjából e két település között történt. Így aztán amikor megkerestem a nagyváradi önkormányzatot az ügyben, tulajdonképpen joggal mondták, hogy ők nem illetékesek. Hozzátették, hogy a CNAIR-nál kell érdeklődni, mert ez az illetékes entitás. Csakhogy a CNAIR nem hajlandó javítani a hibáját, sőt, nem is reagál  a megkeresésekre. Román sajtós kollégáimtól tudom, hogy Bors polgármestere maga is megkereste a CNAIR-t, még amikor teljében volt az építkezés, külön kérve őket, hogy az átvágott nemzetközi kerékpárutat mindenképp állítsák helyre – de ő sem kapott választ, a bicikliutat pedig ugye tönkretéve hagyta az útkezelő vállalat. Szintén nem válaszol a CNAIR a nagyváradi román sajtósok megkeresésére.

A most tönkretett utat még 2015. októberében avatták fel. Ez azt jelenti hogy nem egészen hat évig bírta, míg végül hazavágták, román oldalon, mégpedig a szakminisztérium engedélyével, és éppen az útkarbantartó CNAIR által megrendelt és felügyelt fejlesztés keretében.

20210801_151839.jpg

A legnagyobb magyar-román határátkelőn áthaladó bicikliút ötlete először 2007-ben merült fel. Váradon főleg az RMDSZ itteni percemberei használták a projektet önfényezésre és kampányolásra, aztán évekbe telt amíg egyáltalán uniós pályázat lett belőle. Persze nagy ünnepség is volt, amikor 2015. október 28-án végül átadták a létesítményt. Román oldalról az akkori váradi alpolgármester volt a legrangosabb szalagvágó, magyar részről pedig ott vagdosott mosolyogva Berettyóújfalu polgármestere, meg a Fidesz egyik parlamenti képviselője, továbbá a közlekedéspolitikáért felelős államtitkáruk.

Két évig építették a bicikliutat, 6,2 millió euróból. És bár a két vége, azaz Berettyóújfalu és Nagyvárad között csak 35 kilométer a távolság, végül 47 kilométeres lett a teljes út, mivel egyes állítólagos megtakarításokból a tervezettnél hosszabb szakasza fut Nagyváradon, a városon belül. A beruházásban összesen hat település önkormányzata vett részt: a magyarországi Berettyóújfalu, Mezőpeterd, Biharkeresztes, Ártánd, valamint a romániai Bors és Nagyvárad.  Az elmúlt években a román oldalon voltak nagyobb gondok az úttal, például az, hogy máig nem takarítják rendszeresen, ezért több szakaszán már balesetveszélyes vastagságú a rajta összegyűlt sóder- és szemétréteg, helyenként burjánzik rajta a vadnövényzet, továbbá a mellette működő egyes vállalkozások különféle akadályokat, például hirdetőtáblákat helyeztek el rajta. A határ mindkét oldalán megjelentek már közben úthibák is az aszfaltborításon. De teljesen kettévágni, ezzel egy szakaszát gyakorlatilag használhatatlanná tenni csak most sikerült először.

20210801_152247.jpg

Érdekesség, de már nem tartozik szorosan ide, hogy magyar oldalon a tönkretétele helyett inkább meghosszabbítják ezt az utat is (na igen, lenyúlható pénz is van az ilyesmiben). Tavaly nyárra elkészült ugyanis egy újabb 8,3 kilométeres szakasz – a cél ugyanis az, hogy Nagyvárad és Debrecen között lényegében összefüggő kerékpárút legyen.

Eközben Nagyváradon jelenleg összesen 34 kilométernyi ilyen út van. Bár ez még nem nevezhető hálózatnak, mert szükséges és jó utakon kívül sok esetlegesen megépített, rövidebb szakaszból áll, amelyek sokszor még nincsenek összekötve egymással. A váradi önkormányzat azonban lát ennek a fejlesztésében fantáziát – meg üzletet – úgyhogy az utóbbi években a városban futó kerékpárutak fejlesztését tervezgetik, továbbá egyelőre kisebb mértékben, de kivitelezgetik is. Hála a magasságosnak, ebben nincs – mert nem is lehet – semmilyen érintettsége a CNAIR-nak...

20210801_151825.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr316650438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása