Blogosz

MESE NINCS.

Fenékrázós, de kemény odacsapás: bulis választ adott a vérontásra egy ukrán nő Budapesten

2022. augusztus 16. 15:09 - BlogoszEditor

Fantasztikus kis leletek vannak ilyen helyeken is. Szinte vadul lépett fel a színpadon egy kis, ukrán nő az orosz háborús agresszió ellen, és mindezt a legbulisabb, legtáncolhatóbb módon tette. Itt, Budapesten, Európa egyik legnagyobb fesztiválján. És Orbán Viktor, azaz Vlagyimir Putyin kitartottja is megkapta a magáét, bulizás közben (mármint nem Orbán bulizott, hanem).

Véletlenül sikerült belenézni a show-jába, a Szigeten, mivel nem tudtam előre, hogy jön, nem vettem fel a saját programomba. És különféle előzetes botrányok miatt nem is reklámozták az érkezését. Némi felháborodást keltett ugyanis, hogy a Sziget nem mondta le az orosz fellépők szerepeltetését, erre például a szóban forgó ukrán előadó is fontolgatta, hogy válaszként el sem jön a Szigetre. Végül azonban túl nagy presztízsűnek gondolta ezt a rendezvényt ahhoz, hogy lemondja.

Így – sajnos csak az utolsó nap, amikor már a legelcsigázottabbak voltunk – csak két másik helyszín között közlekedve, véletlenszerűen botlottam bele az amúgy félreesőbb Európa színpadon a szóban forgó Alina Pash fellépésébe. (Persze azért a nagyfesztiváloknak, amilyen a Sziget is, mindig is az egyik varázsuk, hogy örökké gazdagodsz is valamivel, felfedezel valamelyik színpadon valami újat, sokszor pont így, azaz véletlenül.) Arra is csak utólag, egy nappal később jöttem rá, hogy de hiszen én már hallottam erről a nőről.

Miközben tehát például a világhírű oroszországi Nina Kraviz – akinek Szigetes meghívását sokan bírálták, mert nem állt ki eléggé az orosz agresszió ellen – szó nélkül lenyomta jó kis minimáltechno-szettjét a Colosseum nevű helyszínen, sokkal agresszívebben, szókimondóbban, sokszor egyenesen szájbarágósan, de tűzrőlpattant módon koncertezett az Európa színpadon az ukrán Alina Pash.

ff.png

Az utóbbi nemcsak rapben utazik, de olyan szuper trap- és hiphop-műsort nyomott, ami a műfaj világsztárjait is megszégyeníti. (Volt azért néhány folkos rész is, az ilyesmitől én általában rosszul vagyok, de nála még ezek is működtek.) Ráadásul egészen egyedien bizonyította, hogy új korszakába lépett a protest-dalok hagyománya: miközben a legegyenesebben felszólalt a vérontás és Oroszország vezetése ellen, csodálatosan táncos buli keretében tette ezt. A teljes fellépésének jelentős része Oroszország elleni állásfoglalás volt – amit azonban intenzíven és vagányul végig lehetett bulizni. Pash a koncertjén dinamikus és szexi mozgásvilággal, teljesen korszerű, intenzív, trapes hangzással szórakoztatott, miközben az óriás kivetítőn olyasmik mentek, hogy „FEGYVEREZZÉK FEL UKRAJNÁT MOST”, „SZANKCIÓKAT OROSZORSZÁG ELLEN”, „SEGÍTSÉK A MENEKÜLTEKET”, „BESZÉLJENEK UKRAJNÁRÓL”, sőt, azt is kiírták itt, amit azért máshol, mások nem szoktak ennyire nyíltan vállalni, nevezetesen, hogy „BOJKOTTÁLJÁK AZ OROSZ KULTÚRÁT”. (Ez utóbbi természetesen a fentebb már említett vitákra vonatkozik, azokban állásfoglalás, vagyis arról szól, hogy ne hívjanak meg sehova olyan orosz művészeket, akik nem állnak ki a háború ellen, vagy csak formálisan teszik meg ezt. A képernyőn futtatott utóbbi jelmondat amúgy eléggé hátborzongatóan hangzik angol eredetiben, és teljesen máshonnan lehet ismerős, ugyanis az amerikai trumpisták már kiforgatták és hazugságokkal elegyítették, kitalálva az amúgy nem létező „cancel culture”-áramlatot, amely szerintük arról szól, hogy őket akarják elhallgattatni, azaz megsemmisíteni, „cancelezni”. De ettől függetlenül itt helyesen szerepelt, és angolul is így helyes, függetlenül attól, mit hordtak rá az USA-ban az ottani korlátoltak: „CANCEL RUSSIAN CULTURE” – futott a kivetítőn.) Máskor szétlőtt városok és sebesült lakosaik voltak láthatóak a képernyőn, később ukrán háborús menekültek és sebesültek szigetlakóknak szánt videóüzeneteit játszották be. Aztán széttépett a színpadon egy olyan fotót is, amelyen Orbán és Putyin fog kezet. A 29 éves előadó skandáltatta is a közönséget Oroszország ellen. És közben buli, parti, tánc, igazi, jóféle seggrázás. Tudjuk, hogy a kettő összedolgozhat, politikai állásfoglalások közvetítésére is, de ennyire természetes, modern hangzású, korszerű attitűdű, vagánycsajos, meggyőző elegyét ennek még nem láttam eddig.

Egyébként Pash az itteni koncertje után elment néhány oroszországi előadó szigetes fellépését megnézni, más színpadokon – főleg szintén partizenét nyomató orosz előadók bulijain tartott fel a háború és az orosz rezsim ellen tiltakozótáblákat. Néhány más ukránnal együtt tette ezt, akik viszont látogatókként jöttek a fesztiválra. (A képen balra egy poszt az előadó közösségimédia-oldaláról, amelyen tiltakozás közben láthatóak, a Party arénában, orosz előadók fellépésén, jobbra pedig a saját szigetes koncertjének egy pillanata.) Ugyanis a koronavírus-járvány okozta leállás, majd a háború kitörése előtt Ukrajna kezdett a Sziget egyik közepes volumenű látogatóküldő országává feljönni - hogy most miként áll ez, azt jelenleg nem tudni. De az ukrán zászlóba burkolózva sétálgató fiatalok már a konfliktus előtt is gyakori látványnak számítottak a Szigeten – most, a feszt újraindulásának évében a számuk valamelyest még nőtt is.

Egyéb lobogtatások

Más incidensek is kötődtek lobogókhoz idén a fesztiválon. Az egyik például ugyancsak az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatos apróság. Pont a rendezvény főbejáratánál a szervezők két oldalt úgymond üdvözlőfalat állítottak fel, amelyek a helyes útirányba terelik az érkező tömeget. Ezek a falak óriásreklámokkal eltakart fémkerítések: a világ országainak zászlajai vannak rajtuk, óriási kivitelben, minden lobogós banner jobb alsó sarkában az adott ország neve áll, a bal felsőben pedig az ott leggyakoribb köszöntési formula. Már a nyitás előtti éjszakán több beköltöző feliratozta az orosz zászlót. Azt a három üzenetet írták rá, hogy Oroszország terrorista állam, ukránokat gyilkol, és baszódjon meg. Az összefirkált bannert egy napon belül eltávolították a szervezők, sőt, egy másik ország zászlajára cserélték ki azt.

Egy durvább incidens az egyik fellépő együttes és a szervezők együttműködésének megszakítását hozta. A spanyol Tribade női rapegyüttesről van szó, amely egyébként harcos, progresszív, például feminista szövegeiről is ismert. A három tagú együttes fellépését én is kinéztem magamnak, és voltam a koncertjükön, ahol inkább agresszívnek tűntek, mint harcosnak, inkább átlagosnak, sem mint szociálisan érzékenynek. Mint kiderült, a Szigeten sétáló trió az említett zászlós reklámok közül az izraeli lobogót nézte ki magának, a barcelonai lányok összefirkálták a bannert, péniszt rajzoltak rá, odaírták hogy Izrael nem létezik, és szabad Palesztinát sürgettek. Ez egyébként jellemző rájuk, máskor, máshol is tettek már ilyet, videót is posztoltak róla, akárcsak most. A Sziget szervezői közölték, hogy nem működnek együtt tovább az együttessel, a jövőben rendezvényeiken a Tribade fellépésére nem tartanak igényt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr3717909389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása