Blogosz

MESE NINCS.

Elhagyott pálmaház bejárása – a természet idebent szórakozik

2023. május 21. 10:10 - BlogoszEditor

„Ki van törve egy ablak” – üzente sokatmondóan egy ismerősöm, aki tudja, hogy szeretek elhagyott épületeket bejárni, és egyébként ő is szeret. A nagyváradi pálmaházról, vagy üvegházról, vagy miről van szó – a szabatos, hivatalos nevét komolyabb nyomozás után sem sikerült kiderítenem. 1977-ben épült ez, a Strand sétányon van, a Dacia Continental szálloda mellett. Az a kerek épület, mindenki ismeri kívülről.

El is mentem, meg is néztem, de halasztani kellett, mert a bejáratot biztosító ablak olyan módon volt kitörve, hogy két nagy üvegtábla már csak összeborulva egymást tartotta, és ha átbújik az ember alattuk, bármikor rázuhanhatnak, nyaktilóként. Úgyhogy várnom kellett néhány napot a behatolással, ameddig – gondoltam – majd egy kisebb-nagyobb vihar kiveri onnan a Damoklész kardjaként függő két üvegdarabot. Jól gondoltam: mostanra ez meg is történt, úgyhogy szabad a bejárás. Szép az idő is, hétvége is van, itt az alkalom bejárni egy újabb szellemépületet.

Az Expo Flora nevű üvegházról van szó tehát, amely nagyon sokáig a város egyetlen ilyen létesítménye volt. 1977-től működött, az 1989-es rendszerváltás után gazdátlanná vált. Ekkor lett először elhagyott épület. Odabent, az összes növény ki is pusztult, kivéve három sima pálmafát és egy kókuszpálmát. Azután 1996-ban a Nagyváradi Egyetem vette át az ingatlant: biológiai képzéseket tartottak itt, mindenféle egzotikus növényeket tanulmányoztak a professzorok és a hallgatók, laboratóriumaik is voltak, még sequoia szaporításával is próbálkoztak. Még majdnem én is ide kerültem, amikor létrejött a környezetvédelem szak, és felvettek – csak aztán azt az egyetemet otthagytam, úgyhogy hivatalosan mégsem jártam itt soha. A múlt év őszén aztán felsőoktatási intézet is elhagyta az épületet, és az ingatlan az önkormányzat tulajdonába került át. De egyelőre nem tudják, mit kezdjenek vele.

A Nagyváradi Egyetem rektora, Constantin Bungău, aki egyébként mérnök, azt mondta, hogy teljes átépítésre szorul, ha a város akar tenni vele bármit is. Az egyetem képtelen volt felújítani az egészet, annyira tönkrement minden, a hatalmas üvegfelületektől az épületgépészeti berendezésekig, úgyhogy inkább tavaly szeptemberben összepakoltak, kiköltöztek onnan, és átadták az egészet az önkormányzatnak. (Érdekes azonban, hogy a rektor most arra próbál támogatást szerezni, hogy a tanintézet campusának területen egy teljesen új, hasonló létesítményt húzzanak fel...)

Nagyvárad polgármestere, Florin Birta azt mondja, megérti, hogy az egyetem kivonult onnan, viszont ők még nem tudják, mit tegyenek a hozzájuk került ingatlannal. Tavaly ősszel még azt nyilatkozta, hogy idén tavaszig döntés születik az épület hasznosításáról, ám most tavasz közepe van, és még mindig nem történt semmi az ügyben. Ugyancsak tavaly ősszel mondta azt is, hogy bár nem tudják, milyen rendeltetést adjanak az ingatlannak, heteken belül rendbe teszik, kívül-belül, mert „elhanyagoltan méltatlan látvány a közeli akvaparkba igyekvő turisták számára is”. Azonban ebben a tekintetben sem történt semmi.

Íme, így néz ki jelenleg az egész. A természet elvan idebent, köszöni szépen, még jobban is érzi magát, mint amikor kutatásokat végeztek rajta itt. Bár egy kicsit eleresztette a gyeplőt, elszaladt vele a ló, amint az a videómban is látható. A pálmáknak is csak a maradványai vannak már meg. Szóval tessék, videó:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr2518129200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása