Blogosz

MESE NINCS.

Mától járnak: ilyenek az új villamosok Nagyváradon

2020. augusztus 01. 16:25 - BlogoszEditor

Ingyenes az utazás rajtuk ezen a napon 17 óráig (ügyes, és szinte semmibe sem kerülő húzás volt ez a vállalattól): mától vannak forgalomban az új villamosok Nagyváradon.

Hogy hogy néznek ki, bemutatom ebben a videómban, tessék elindítani:

Háttér

 

Az új koronavírus-járvány miatt jó sokat kellett várni a beüzemelésükkel. És előzőleg már a Váradra való leszállításuk is csúszott, de más okból.

Még május 5-én érkezett meg az első, Romániában gyártott Imperio villamos a városba, mégpedig az eredeti határidőhöz képest további öt hónapos várakozás után. A járműveket Aradon gyártották: az Astra Vagoane Călători a kivitelező, és az összeset tavaly kellett volna leszállítania. A csúszás oka az volt, hogy a nagyváradi önkormányzat módosítást kért: a közlekedésrendészet javaslatára azt igényelte, hogy a járműveket lássák el olyan berendezéssel, amely lehetővé teszi, hogy áramszünetkor még önállóan haladhassanak több száz métert, elkerülve ezáltal, hogy az azonnali leállás dugókat okozzon. Az is hátráltatta az egész ügyet, hogy a licenszet birtokló Siemens megbízottjának is jelen kellett lennie a módosításkor és a beüzemeléskor, ám ő nem tudott Romániába jönni, mivel a koronavírus-járvány miatt hónapokig nem utazhatott be az országba.

A nagyváradi önkormányzat még 2018 májusában írt ki közbeszerzést tíz új villamosra, 74,45 millió lej értékben, és gyártónak csak ez az aradi cég jelentkezett. Egy ilyen villamos – euróban, mert ők is úgy számolnak – 1,9 millió euróba kerül.

Nem a város saját pénzéből megy azonban ez sem, hanem egy uniós támogatási programból finanszírozzák – a váradi önkormányzatnak csupán a költségek 2%-ával kellett hozzájárulnia. Néhány hete már amúgy új buszok is járnak Nagyváradon, azokat szintén egy uniós támogatási program révén kapta a város.

Milyenek?

 

Nos, a mától közlekedő új villamosok kicsit szűkebb belterűek, mint a városban eddig megszokott sokféle, régebbi típusú többi. Kevesebb bennük az ülőhely. De ez a korszerűbb villamosokra amúgy is jellemző. Ám nyilván sokkal jobban felszereltek, mint a már itt közlekedő régebbi kocsik. Ezek az új, Imperio márkájú villamosok alacsony padlózatúak, légkondicionáltak, van bennük energia-visszatápláló fékrendszer, az utazók számára USB-csatlakozók, készülékek feltöltéséhez, az utastér kamerával megfigyelt, képernyőkön jelenítik meg az utazási információkat. Összesen 210 helyesek, ebből 45 ülőhely.

Elsőre feltűnő, hogy kevés hely van kifejezetten gyermekkocsinak, tolószéknek. Van ugyan jelölt hely, de kevés, illetve vannak ugyan tágasabb zónái is a szerelvényeknek, ahova be lehet húzni ezekkel, szélesebb részekbe, de ott nem felhajtható ülőkéjűek a székek, mint más, hasonló beldizájnú villamosokon, hogy több hely legyen az említett eszközökkel közlekedőknek. A felszállást megkönnyíti azonban számukra, hogy ezek a villamosok fogyatékkal élők által használható rámpával vannak szerelve.

Nekem feltűnt még az az apróság, hogy ezeken a szerelvényeken – ellentétben a régóta közlekedőkkel – már nincsenek magyar nyelvű figyelmeztető matricák. Azokra a lehúzósokra gondolok, amelyeket a régebbi járműveken a váradi tömegközlekedési vállalat (OTL) helyezett el, románul és magyarul is figyelmeztetve a fogódzkodás fontosságára, meg arra, hogy ne nyitogasd az ablakot, ha megy a légkondi, meg ilyesmik. Egyébként a néhány hete közlekedő vadonatúj buszokon is már csak román nyelvű ilyen matricák vannak. (Az is igaz, hogy amikor meg magyar nyelvűek is voltak – és a régebbi járműveken még ott is vannak –, akkor meg az volt a gond velük, hogy egészen különleges magyarsággal voltak megfogalmazva a feliratok, pontosabban egészen kemény magyartalansággal. Hol nyakatekerten, hol hülyén. Hiába volt az OTL akkori vezetője magyar. Úgyhogy jó példa ez is a nemzeti kisebbségben töltött hétköznapok dilemmáinak egyikére, a kisebbségi létünk állandóan visszatérő kérdéseire: nevezetesen ezúttal épp arra, hogy inkább a szörnyű megfogalmazásaikkal, zavaróan helytelen magyarságukkal kirívó feliratok legyenek akár, csak legyen valami, mindenütt, vagy ha csak ilyesmiket képesek produkálni a felelősök, köztük a vezető beosztásba jutott magyarok is, akkor inkább ne legyenek egyáltalán magyar nyelvű feliratok, hogy ne bosszantsanak, és ne csináljunk hülyét önmagunkból sem.

Más: aki éles szemmel vizsgálgatja az új viliket, annak feltűnik, hogy az apró részletek néhol elnagyoltak a beltérben. Így például helyenként az ablakok és a kocsi váza közötti szigetelés egyenetlen, az USB-portok helyenként már eleve ferdén vannak beszerelve, de olyan új szerelvény is van, amelyen egyes belső felületek már ma, a legelső napon meg vannak karcolva, vagy koszosak, ami pedig a próbajáratok és a műhelybeli tevékenység során keletkezhetett csak.

Az első napon az első utasok hangulata egyrészt az ilyenkor természetes, másrészt pedig a mostanában aktuális. Ugyanis egyrészt arról beszélnek, milyen vagányak ezek az új villamosok, közben fotózzák, videózzák is azokat, menet közben, másrészt pedig egyesek már itt is más utasokra ordibálnak, hogy utóbbiak azonnal vegyék fel a kötelező maszkot, megint mások pedig végig arról társalognak, hogy egyes villamosozók hibásan hordják a maszkokat stb., stb.

Összességében minden esetre persze kellemes az új szerelvényekkel utazni. Amúgy pedig 2021. végéig még tíz ugyanilyen villamos érkezik az aradi gyártótól. Tehát összesen húsz ilyen lesz a városban. Ez év végéig ennek a fele áll szolgálatba, a többi jövőre. Most összesen négy ilyen jár Nagyváradon, ez tehát az első részlet. A régi Tatra villamosokat jövő év végéig, fokozatosan vonják ki a forgalomból.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr2316099050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.