Blogosz

MESE NINCS.

Kis váradi profán

2012. október 20. 16:24 - BlogoszEditor

Nocsak: látogatható egy nagyon érdekes épület Nagyváradon. Vagyis nem látogatható. De azért meglátogattam.

Sok-sok éve nézegetem a Kossuth utcai, elhagyatott, omladozó zsinagógát, amikor arra járok. (Ott az Eminescu-szobor hátánál, a Diodával szemben, azazaz.) Már felvettem a mentális listámra, hogy egyszer valahogy mindenképpen bejutok oda, körülnézni. De soha nem tettem végül semmit ezért.

Aztán ott van az a bácsi, akit mindig látni a villamosból: tudják, az elhagyatott épület őre, aki ott ül a zsinagóga udvarán, egy széken, állandóan bóbiskol, s macskák alszanak az ölében, s még további macskák és kutyák sokasága durmol körülötte. Ma aztán arra jártam, s ahogy elmentem az épület plusz a bácsi előtt, hirtelen ötlettől vezérelve visszafordultam, s megkérdeztem, mi lenne, ha beengedne körülnézni.

Hehe: aki ismer, tudja, hogy - enyhén szólva - nem vagyok antiszemita. Nem is ez. Hanem az, hogy a bácsi szuperül hozza a zsidókkal kapcsolatos egyik sztereotípiát. Azt mondja ugyanis: "Persze, látogatható az épület. Ha ad egy kis adományt cserébe. Mindjárt jövök is, s beviszem, elmondom a történetét is." Később hozzáteszi: hivatalosan nem látogatható ez a zsinagóga, sőt tilos, de egy kis támogatásért cserébe beenged. Aztán kiderül, hogy ő maga is zsidó. :) Festői kép ez. :)

További érdekesség, hogy amint elkezdek kérdéseket feltenni neki és közben fotózgatok, egyszercsak megkérdezi: "maga nem újságíró?" Mondom "de, de honnan tetszik ezt tudni?" A válasz: "Így a szakállából gondoltam valahogy... Meg én dolgoztam még régen a nyomdában." Hm. :D

No, de visszatérve: aki akar érdekeset látni, menjen nyugodtan. És nagyon szép az épület. Elmondok pár frissen megtudott dolgot. Például az 1990-es évek közepén vált fantomzsinagógává, elhagyatottá. Pár srác be is tört oda rögvest, s elvitték a jó drága csillárokat, meg mittomén miket még. Eladták, a pénzből egy kocsmában mulatoztak, ahol a pincérnek szemet szúrt a szokatlan nagyvonalúságuk - s értesítette a rendőrséget. Végül a betörők szüei térítették meg a kárt. Amúgy az épület impozáns, de lepusztult. Sőt, a kupoláján hatalmas repedések is vannak. Ezek a hatvanas évekből valóak, amikor az akkori villamosok, amelyek az épület előtt közlekedtek, annyira megrázták, hogy szétrepedt, s életveszélyes lett. Ekkor tíz napon belül vastraverzeket helyeztek el mindenütt a tetőszerkezetben: ma is láthatóak ezek, s ma is ezek tartják az egészet.

Állítólag valamikor fel fogják újítani az egészet. Az őr szerint legalábbis már várják az uniós források jóváhagyását. Pedig most is érdemes megnézni. Csak lakik benne egy ősember is. Aki egyszercsak előjött valamelyik mellékteremből, az egyik imapadra felrakta a koszos bakancsát, úgy kötötte meg, aztán kinyitott egy ajtót, s kihúzott onnan egy talicskát. Mindez odabent, igen. És közben elkezdett faragatlanul, agresszíven hőzöngeni, hogy miért fényképezem le a zsinagógában tárolt gáztűzhelyet és egyéb oda nem illő kacatait. Úgy nézem, az őrnek valami családtagja lehet, mert a bácsi olyan módon próbálta csitítani. És valami olyat is mondott, hogy "ez a csavagó már csak ilyen". De mindhiába nyugtatgatta, a vélhetően ittas csavargó akarta továbbra is megmondani nekem, hogy mit fotózzak. Úgyhogy most csak ennyi képet tudok mutatni - mivel a figura zsinagógabeli profán agymenése annyira nem tetszett, hogy sarkon fordultam és eljöttem. Majd még megyek, ha nem lesz otthon a gáztűzhely-érzékeny illető. És menjenek Önök is, ha tetszenek a szép és érdekes hangulatot árasztó épületek. Kis kenőpénzt azért vigyenek magukkal. Hiszen egyrészt Romániában vagyunk, másrészt meg láthatóan kell a pénz a zsinagógában illegálisan tartózkodó - és tevékenységével azt tovább romboló - fantom eltartására is...

P1600975.JPG

P1600973.JPG

P1600973 - Copy.JPG

P1600978.JPG

P1600977.JPG

P1600979.JPG

P1600981.JPG

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr954859602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mileszebbol.blogspot.com 2012.10.21. 17:26:35

Én még énekeltem anno a kórusban ebben a zsinagógában (is), úgy 91-92 körül, akkor már nagyon beteg és öreg volt a rabbi. Úgy volt: a rabbi imádkozott és énekelt, aztán ha befejezte vagy már nem volt mit mondani, megnyomott egy csengőt, amit az egész épületben lehetett hallani, erre a jelre mi a kórus a karzaton azonnal elkezdtünk dalolni. :)

Sajnálom, hogy ennyire lepusztult...
süti beállítások módosítása