Blogosz

MESE NINCS.

Az összeaszódott sablon. Avagy pontos emlékek

2015. december 17. 15:54 - BlogoszEditor

December 17. Világosan emlékszem: huszonhat évvel ezelőtt épp ezen a napon hallottam először arról, hogy Temesváron rendszerellenes megmozdulás van. Arra is tisztán emlékszem, hogy épp a Twin Peakst néztem a Magyar Televízióban, és utána a híradóban mondták be, hogy mi történik. Ebből lett a forradal hogyhívják, máig sem tudni, mi. Kristálytisztán emlékszem erre, évtizedek óta, és minden egyes december 17-én eszembe is jut, minden kicsi részletre emlékszem. És főleg arra tehát, hogy december 17-én mondták be először, és épp a Twin Peaks ment, utána pedig a híradó, amitől lefagytam, és eufória is erőt vett rajtam, jó hosszú időre. Menetrendszerűen, automatikusan minden évben beugrik ez. Ám csak huszonhat évvel később, azaz most néztem utána egy picit e meghatározó élménysornak, amelyekre tehát mondom világosan emlékszem. Nos, most, pár perce a következők derültek ki, tehát évtizedek óta minden évben rosszul emlékeztem kristálytisztán.

Ugyanis a Twin Peaks 1990-1991-ben ment először az USA-ban, tehát 1989 decemberében nem mehetett a Magyar Televízióban, így a fatidikus 17-én este sem. Hogy mit néztem akkor valójában, nem tudom, de biztosan volt benne valami érdekes, ami nagyon lekötött. Talán a Twin Pe. Ja nem, az tehát nem. Erről eszembe jut most, huszonhat év kristálytiszta emlékezés után még valami: a Magyar Televízióban a híradó mindig a nagy filmek előtt volt. Azaz a temesvári megmozdulásokról szóló első híradás nem lehetett az után a rejtélyes film után, amit akkor néztem. Hanem előtte kellett lennie. Úgyhogy erre is rosszul emlékeztem, minden évben, teljesen világosan. De akkor meg egy ilyen erős izgalmi állapotba hozó hír után vajon hogy bírtam végignézni az a filmet, ami tehát nem a Twin Peaks volt, azon a december 17-i estén? Erről pedig még valami beugrott most, huszonhat év egészen világos emlékezés után: 1989 decemberében Temesváron 14-én este, vagy 15-én kezdődtek a megmozdulások, nem 17-én, és több, mint valószínű, hogy már akkor voltak azokról híradások is. Szóval akkor ez az egész, amire pontosan emlékszem, nem is 17-én volt.

Összefoglalom: huszonhat évvel ezelőtt épp nem ezen a napon hallottam először arról, hogy Temesváron rendszerellenes megmozdulás van. Épp nem a Twin Peakst néztem a Magyar Televízióban, és az eseményekről a híradóban szóltak, ami nem utána volt. Na de, hogy az ágyon ültem, az biztos. Asszem.

Ja, és erről még egy másik is eszembe jutott (de lehet, hogy ezt már meséltem, bár engem ismerve ha szerintem már mondtam, akkor lehet, hogy mégsem, és fordítva). Akkoriban még iskolába jártam, és voltak azok a térképsablonok: Románia térképe, lapos, de erős műanyagból kiöntve, hogy a jobb megjegyezhetőség kedvéért a sablont körberajzolva bármikor le tudjuk rajzolni az országot, ráadásul a nagyobb városok lyukakkal voltak jelölve rajta, hogy azokat is könnyen megtaláljuk, és bejelölhessük a rajzon. sablon-harta-romaniei-103334fyuk-big.jpgA napokig torokszorító, egyszerre izgalmas, aggodalommal és eufóriával teli, leírhatatlan, de elemi erejű feszültség, ami bennem dolgozott, valami kegyelet-érzéssel is vegyült. És ennek úgy adtam hangot, úgy tiszteltem a Temesváron harcolókat és az elesetteket, hogy fogtam azt a sablont, kivittem a lakás bejárati lépcsőjére, és a Timişoara feliratú lyukra ráhelyeztem egy meggyújtott gyertyát. Lobogjon ez a láng a forradalmárokért, az áldozatokért és az életben maradó hősökért, akik most nyitnak mindannyiunk életében merőben új fejezetet - ilyenek mentek bennem, amikor meggyújtottam. Aztán egy idő múlva bementem, de a gyertyát hagytam ott kint égni, mert úgy az igazi. Gondoltam, e nemes tisztítótűz égjen végig, egészen végig, és amikor nincs több már benne, úgy lobbanjon el Temesvár fölött, hogy új esély születik belőle, meg ilyenek. És ezzel bemenve a lakásba el is feledkeztem róla, odabent be is szippantott annak követése, hogy vajon mi zajlik most körülöttünk. Amikor legközelebb, jó sok idő múlva eszembe jutott a gyertyás megemlékezésem, és kimentem, a következőket láttam: a gyertya leégett, teljesen végig, ám közben megolvasztotta, majd lángra is lobbantotta az egész műanyag sablont, ami aztán el is égett amíg bent voltam, és végül ez egész nemes és kegyeletteljes ünnepi installáció egy kis büdös masszává aszódott össze. (Mellesleg utána még évekig levakarhatatlan, fekete foltot is hagyva maga után a lépcsőn). És ekkor tűnt csak fel, hogy a gyertyát is eleve rossz helyre raktam. Nem butaságból ugyan, hanem a meghatottság ködén át a "Timişoara" feliratú lyuk helyett a "Târgu Mureş" feliratúra tettem.

Onnan indult ki tehát az egészet elemésztő tűzvész.

(Amúgy három hónappal később, 1990 márciusában tényleg Marosvásárhelyen csaptak fel a lángok. Ott sepert végig az a mesterségesen indított tűz, amelyet utcai harcok során gyújtottak láthatóvá, és amely segített összeperzselni Romániát, és visszavenni a forradalminak hitt megvalósításokból. A puccsita hatalom által gerjesztett magyar-román összecsapás zajlott ott, amely jól kigondolt ürügy volt az 1989 végén feloszlatott Securitate, azaz a titkosszolgálat hivatalos újjászervezésére, amely amúgy a mai napig jelentős mértékben beleszól az ország vezetésébe. Akkor tényleg összeaszódott ettől a tűztől ez a sablon-Románia, elvétve azt az utat, amerre Temesváron még elindult.)

Na és valami ilyesmi lett az egész forradalom-szerűséggel is: azt hittük, pontosan tudjuk, és arra is figyelünk, hogy mi van a háttérben. Aztán csak nem épp az lett. Na de a Twin Peaks, az nagyon jó volt. Bár huszonhat év után most az is kiderült: semmi köze ehhez az egészhez.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr498179944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása