Blogosz

MESE NINCS.

Pusztulás, egy nap alatt (zenére)

2017. november 24. 20:14 - BlogoszEditor

Tegnap még állt az épület. Tegnapelőtt meg még épp azt terveztem, ahogy elmentem előtte, hogy hamarosan bejárom ezt az elhagyatott ingatlant is. Erre ma lebontották.

A volt Crișana moziról van szó, Nagyváradon. A Fő utca központi vasútállomás és a Körös áruház közötti szakaszán lévő épületet egyetlen nap alatt bontották le: ma délelőttől estig. Sok éve zárva volt már az elhagyatott ingatlan, és párszor gondoltam már, hogy benézek, de lánc és lakat volt a volt mozi amúgy lazán becsukott ajtaján – ha nagyon akartam volna, átfértem volna a két ajtószárny között, de túl exponált helyen van az egész. Egy ideje már újra volt ott valami mozgás, és tegnapelőtt már láttam, hogy kiszedték a főbejárat ajtóit: na, gondoltam, itt az alkalom benézni, még mielőtt felújítják. De mint kiderült, nem felújítják: ma lebontották. Készítettem is egy videót erről, több szögből (a zenét – az eredeti hangsáv mellé – én tettem rá, a helyszínen nem szolgáltattak hozzá).

Nem volt egy régi épület, én azt találtam róla, hogy 1962-ben épült. És 1992-ig működött moziként. Engem olyan "csodálatos" emlékek fűznek hozzá, hogy még a Ceaușescu-diktatúra idején vagy kétszer betereltek oda minket az általános iskolából, hogy valami nacionálkommunista vétetésű román "történelmi" filmeket nézzünk meg, bár már akkor is úgy éreztem, hogy haggyálmán, előttük volt híradó is, persze tele komcsi maszlaggal, aminek az ürességét annak idején is undorral néztem, illetve volt még a híradó és a filmek között mindig Mihaela és/vagy Bravo, Pătrățel! rajzfilm is, ami egy kicsit tetszett volna, de számomra azt is átjárta a kommunista diktatúra, annak a termékei voltak ezek is, tehát lelkiismeret-furdalással követtem, olyanformán, hogy bár valamennyire kedves kis figurák vagytok, de mégis utállak benneteket is, bocsánat. Későbbi, igazi, rendes, jó moziélmény és/vagy nőzős moziélmény nem is kötődött a Crișanához. És a tőle nem túl messze lévő másik olyan mozihoz sem, amely a kommunista érában épült: az 1980-ban elkészült Patria az, amelyben az utolsó három moziélményem talán az Armageddon volt, ami annyira untatott, hogy a felénél eljöttem, valamint az 8 Mile című Eminem-film, ami szintén unalmas, nem beszélve valamelyik Star Wars-folytatásról, ami azt hiszem, a legutolsó film lehetett, amit ott láttam, és sem nézni nem tudtam, sem aludni nem hagyott rendesen. Érdekes emlékem még a Patriáról, hogy valamikor a nyolcvanas években, nem sokkal a mozi átadása után Váradra látogatott Nicolae Ceaușescu diktátor, minket is kitereltek a fogadására, és egyrészt láttam a mozi tetejéről szónokolni pár percig, aztán a nálam lévő jó nagy zászlót átadtam egy osztálytársamnak, azzal, hogy mindjárt jövök - de sosem mentem, vissza, bocs, hanem az egyik sráccal elmentünk főttbabos húskonzervet keresni (costiță cu fasole boabe, la borcan, hogy a hivatalos nevén is megemlékezzem az azon idők áruhiánya közepette sztár státusra szert tett élelmiszerről), majd a szép napsütésben hazalógtam.

Azért is bővítettem ki két mozira is a dolgot, mert jelenleg éli végnapjait mindkét váradi kommunista építésű volt filmszínház. A Crișana körülbelül 1992-ig volt mozi, utána bingószalonként működött, majd egy darabig valami vízvezeték-szaküzlet, vagy mi volt, és az utóbbi sok évben már csak egy elhagyatott épület, amit eladásra, vagy bérlésre hirdettek. Úgy látszik, eladták, és állítólag most lakóingatlan épül majd a helyén, nemtom. Ma pont akkor érkeztem oda, amikor a nézőtéri részt már letarolták, és épp azt az utolsó falát döntötték le, amelyen egykor a vetítővászon volt kifeszítve. Mint amúgy a fenti videómon is látható, olyan a bontáson dolgozó munkagép, mint egy óriási kéz, vagy mint egy városban dúló szörnyeteg – azaz pont mozifilmbe illő.

A Patria meg a forrásaim szerint 2004-ig üzemelt moziként, utána jó sokáig ott volt a No Problem diszkó (amelyben sokszor volt problem, mert puttó csávók jártak oda – bár néha én is, például BUG Mafia-koncertre), mostanában pedig ott is munkagépek dolgoznak, csak azt nem lebontják, hanem átépítik. (Mellesleg évek óta átépítés zajlik a Fő utca másik végén lévő volt Transilvania moziban is, de az nem kommunista építésű, hanem sokkal régebbi, 1912 óta volt ott mozi - akárcsak a Sas Palotában szintén évek óta üresen álló egykori filmszínházban, amely 1914-től 2000-ig adott otthont vetítéseknek. Meg ott van a ma a filharmónia székhelyeként ismert – és szerintem, meg mások szerint is a filharmónia számára alkalmatlan – egykori moziépület, amely 1920-tól 1989-ig működött filmszínházként.)

Na, de akkor itt van még búcsúzóul egy képgalériám is a Crișana utolsó napjáról. The End.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr6213371419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása