Blogosz

MESE NINCS.

Macis pecsét újratöltve – avagy de jó, hogy lenyúlták végre az ötletemet!

2016. május 25. 23:47 - BlogoszEditor

Most tényleg örülök, hogy lenyúlták az egyik ötletemet. Bár szerintem nem is nyúlták le. Ha ezúttal mondjuk csak a szellemi tolvajlásnál maradunk, lopott már tőlem Tőkés László volt embere választási szlogent, amit én csak hülyülésből találtam ki, a Moszkva kávézó volt PR-osa partyelnevezést, amit én csak szórakozásból találtam ki, több sajtótermék egész szövegeket, vagy részeket, amiket mikor milyen okból írtam – na ezen esetekben például nem örültem. Ma viszont voltam a Visual Kontakt Galéria új akcióján, performanszán, és amit ott láttam, annak kifejezetten de. :)) Bár lehet, hogy csak úgy eszébe jutott a galéria "főművészének" is. De mindkét esetben nagyonis oké.

Talán van, aki még emlékszik ugyanis a két (pontosabban másfél) választási performanszomra, amelyek alkalmával – mivel már akkor sem volt valós választás, és addig nem is lesz, amíg valami módon a teljes politikai réteget le nem cseréljük, de hogy hogyan, az egyelőre nem érik – szóval amelyek alkalmával elmentem voksolni, de magammal vittem a gyerekkoromból megmaradt macis pecsétnyomókat, meg a tintapárnát, és a "VOTAT" feliratú pecsétnyomó helyett a macisakat használtam, azokkal érvénytelenítve a szavazólapomat, voksomat, és azt dobva az urnába. Itt megnézhetőek a képek is, meg az egész akció lényege, kérem, szánjanak pár pillanatot ezek megtekintésére, mielőtt tovább mennénk: az előkészületek itt, aztán maga a lényeg itt, majd a második bevetés itt.

 

Ilyen előzmények után mentem el tehát ma délután a Visual Kontakt Galéria akciójára, amely a régebbi szakaszaiban általam is működtetett Muian projekt újabb különálló fejezete. De ehhez a legújabbhoz már nincs közöm, a nézők egyikeként érkeztem. Persze sejtettem, hogy jó lesz, meg azt is, miről lesz szó, hiszen úgy hirdették, hogy "LÉTKÉRDÉS! MUIAN FELFEDI, KIT TÁMOGAT A VÁLASZTÁSON". (Aki nem tudná, június 5-én országszerte önkormányzati választások lesznek.)

 

És a galéria termeiben összerakott új anyagot megtekintve azt láttam, hogy a fő elem épp ez, csak több pénzből kivitelezve: a galéria tulajdonosa, Gabriel Miloia ugyanis beugrott előzőleg a COLOPhoz, és legyártatott rengeteg olyan pecsétnyomót, amely hasonlít a választásokon használatos "VOTAT" feliratú pecsétnyomókra, csak a pecsét a Muian-figura arcát hagyja a papíron, nem a "VOTAT" feliratot, ezek mellé pedig rendelt ugyanannyi tuspárnát, kis dobozokban. A nagy teremben ezek várták a látogatókat, és mindenki elvihetett egy pecsétnyomót és egy tuspárnát is. Sőt, az ok is ugyanez: ugyanis azt az eligazítást is minden látogató megkapta, hogy nemcsak semmire sem jó ajándék ez, hanem ha úgy gondolja, hogy nincs kit választani, zsebrevághatja a pecsétet és a kis festékezőt, magával viheti június 5-én a szavazófülkébe, és tiltakozásképpen ezzel nagyon egyszerűen, kényelmesen érvénytelenítheti szavazólapjait, úgy dobva be aztán azokat az urnába.

 

20160525_192415.jpg

 

:)) Na? Hát nagyon helyes, őszinte örömmel látom növekedni a régebbi projektemet. Új szintre lépni. Sőt, én is épp készültem előszedni a macis pecsétnyomókat és feltölteni a festékpárnát, amikor ez a rendezvény jött közbe. Hiszen ezúttal sincs jó választás, és ez már több, mint vicc. A macikat akartam vinni június 5-én a szavazófülkébe – de akkor most már elhoztam én is egy muianosat ezúttal, meg egy tuspárnát. Használom majd ezúttal azt. Így egy picit mozgalmi jellege is van a dolognak. (Bár sajnos ez a szó is rossz csengésű lett mára, épp előző korok politikai visszaélései miatt, de na.)

 

Amúgy a galéria mostani projektje sokkal egyszerűbb, mint az eddigiek. Dehát szerintem ez is illik a választási tematikához: vastag és sima. Jó egyszerű, vaskos utalások, üzenetek. Arcok, ironikus szlogenek, a belsőbb termekben pecsételés, az utána következőben meg farkak, ondó, vizelet az egészre. Hiszen a magukat komolyan vevő jelöltek, figurák is ilyesmikkel szoktak élni, csak sajnos a a magukat és a jelölteket komolyan vevő választók ezt nem vágják. A jelöltek sem nagyon nüanszálgatják el azt, hogy melyik maffia verje ki a másikat.

Apropó kiverés: a galéria tulaja tehát maszturbált is (egen, végig), pisilt is, transzvesztitáskodott is egy kicsit, a választási üzenetek könynebb érthetősége kedvéért, és ez végtelenített videófelvételeken is végignézhető volt a tárlaton, meg választási posztereken is. Erről annyit, hogy szerintem a fasz mutogatása, mint erős társadalomkritika, ma már nem is erős, nem is túl meghökkentő. Hogy ne mondjam: közhelyes és unalmas. Máshol. Nyugatabbra. Na de nálunk, a kis porfészek városainkban még nem az. Szóval ez is elmegy.

 

De tudják mit? Pár kép és még pár szó segítségével végig is vezetem Önöket az egész performansz-tárlaton. Úgysem láthatják már élőben, ugyanis az ilyesmik nem olyanok, hogy van megnzitó, aztán nyitva hagyják, hanem egyszeri, előre meghirdetett események, és viszlát. Nézzük, kit támogat a Muian projekt a választásokon – akárcsak én magam, az utóbbi voksolások mindegyikén, meg a most következőkön is. Persze, hogy a támogatás igen sarkalatos és sorsdöntő kérdéskörében helyesen döntött, következésképpen lófaszt se. De ahogy ezt kifejezi... :)))

 

*****

Teremőrökre nyilván nincs szükség itt, ám az érkezőket mégis két kigyúrt, tipikusan bunkó agresszor típusú tag fogadta – aztán követte is, távolabbról, végig a termekben, és nézegette szótlanul. Ez is jó, eleve: pompás képe annak az egyre durvább, mégis hallgatag agressziónak, amivé a kiüresedett demokratikus keretek és az azokban feszítő maffiózók váltak mostanra. Meg a politikai bűnszervezetek által maguk előtt tolt jelölteket is ügyin példázza.. Az első terem aztán a Muian választási plakátjaié. Íme néhány:

20160525_190809.jpg

20160525_190453.jpg

20160525_190728.jpg

20160525_190440.jpg

Innen az előcsarnokba léphetünk vissza – ahol a galéria vezetője elmondja azt a másik jó poént, hogy beiratkozott a PNL-be. Szerintem amúgy tényleg. (Azért épp a PNL-be, mert a várost ez a párt vezeti, és várhatóan a mostani választásokat is ez nyeri itt, meg amúgy a művész előtte szándékoan keltett is egy kis műbalhét, amelynek eredményeképp sikerült összekülönböznie egy PNL-s helyi tanácsossal is, aki maffiamódszerekkel meg is próbálta befogni a  performer száját.) Nos, az első teremben látott plakátok megvásárolhatóak, de csakis 1 lej alatti áron. Az összegyűlő aprópénzt az újdonsült PNL-tag a pártnak fogja adományozni. Van is e célra az előcsarnokban ez a gyűjtőhely – fölötte a párt logóját, a nyilat átértelmező képpel (hát, szinte csalódtam is volna, ha nem ez is egy fallikus ábra lett volna, de persze, hogy az).

20160525_190901.jpg

A nagy terem következik, itt van a pecsételős menet, ami oly ismerős nekem is, de így is kifejezetten szerettem. Aki pedig az egyik képen, rövidujjú mellényt visel és épp egy nőnek magyaráz, az pont a művész úr, Gabirel Miloia (a nő pedig a Bihoreanul hetilap újságírója, vagyis azon médiatermékek egyikének küldötte, amelyek kitűnően képviselik a totálisan semmit nem értő, szürkeségben bóbiskoló, jószándékú, de éber és mégis jámbor  polgárt, aki jajong az ilyen performanszoktól is, "Milyen művészet ez? Ez művészet? Bezzeg egy szép virágot, egy szép tájat nem tud!", stb., és hülye kirohanásaival ez a lap is tovább szolgáltatja a műbalhékat a galéria vezetőjének a mindenféle projektekhez.)

20160525_190956.jpg

20160525_191032.jpg

20160525_191050.jpg

20160525_191605.jpg

20160525_191144.jpg

Ezzel már jön is az utolsó terem. Itt az egész politikumnak és a választási színjátéknak állít méltó emlékműveket. Meg annak a PNL-s tanácsosnak is, akivel összement, és akinek a figuráját válaszként most a testére festtette. A képernyőkön tehát a galéria vezetőjének masztizása megy, élvezéssel, mindennel, meg a vizelése, meg a nőként pózolása, végtelenített adásban. Azok a kampányvideók. A falon pedig három grandiózus választási plakát. Van egy pici Muian-mellszobor is, de azt nem fozóztam le, bocs.

20160525_191347.jpg

20160525_191248.jpg

20160525_191425.jpg

20160525_191429.jpg

20160525_191433.jpg

Szóval így. Szerintem jó. Bár különösebben nem formabontó. Csak nálunk az. De azért, mert itt még eleve a formákkal van a baj. A kockákkal. A fejekben.

Amúgy tehát valamelyest a gazda, vagy az alkotótárs szemével is néztem ezt a választási performanszot. Kicsit már sajnálom, hogy annak idején a macis pecsételéseim után a szavazófülkében nem vertem rá az egyik szavazólapra, és nem pisiltem le a másikat. Dehát már úgy is gyanúsan csendben várt odakint a bizottság, hogy mit tartózkodik ez a derék szavazópolgár annyit odabent. Meg különben is csak viccelek persze. Hiszen mi komoly, ráadásul Magyahrrr emberek vagyunk. Mi nem verjük rá a szavazólapra, hanem mi bevesszük. Újra és újra és újra. Ugyanazt. Ugyanazoktól. De mindig azt hisszük, hogy már nem ugyanazok, és nem fogjuk bevenni többé. Már bocsánat a durvaságért, a vulgaritásért, a parasztságért. Dehát mindez teljesen megengedhető. Hiszen kampány van.

És ne feledjék: azokon kívül, akik odakint bohóckodnak, Önöknek van még egy választásuk. Azok, akik erről a bohózatról odabent bohóckodnak. Vagyis ez itt. Bármilyen más alkalmas eszközzel is kivitelezhető persze. De tiszta belátás, az kell hozzá. Kívánom, hogy a sok zavaróállomás műsorainak dacára is legyen.

20160525_192422.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesenincs.blog.hu/api/trackback/id/tr118747228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása